google analytics (google ad) فوائد الصمغ العربي على البشرة
Health and beauty category
أخر الاخبار

فوائد الصمغ العربي على البشرة

 



فوائد الصمغ العربي على البشرة

فوائد الصمغ العربي على البشرة:

-       الصمغ العربي أو صمغ الأكاسيا (Acacia gum) عبارة عن مادة يتم استخلاصها من شجرة الأكاسيا  يميل لونه من الشفاف إلى البني وهو مادة لزجة لا رائحة لها..يذوب في الماء الساخن  وهو خليط من بروتين سكري وسكريات متعددة ويعتبر السودان أكبر مصدر لتصنيع الصمغ ...

-       يستخدم  الصمغ العربي في بعض المنتجات الغذائية ...وصناعة الأدوية ....ومستحضرات التجميل.

 

* ما فوائد الصمغ العربي للبشرة؟

- لازم ننوه هنا أنه إلى الآن مافيش اي دراسات او ابحاث علمية ..بتثبت فوائد الصمغ العربي...وعشان كده احنا في حاجة للمزيد من البحث والدراسة لتأكيد فعالية استخدام الصمغ العربي للبشرة....

....فاحنا هنوضح بعض الفوائد اللي بيلعبها الصمغ العربي للبشرة واللي بتتمثل فيما يلي

-  اولا .. بيسرع عملية التئام الجروح 

 - وده لان الصمغ العربي بيحتوى على مواد كيميائية طبيعية زي االفلافينويد   والتي بتعمل على تسريع من عملية التئام الجروح والندبات عند الاستخدام الموضعي للصمغ العربي.

اقرائي ايضا : كل ماتريدين معرفته عن مقشر الكوزمولان من هنا

- تقليل تجاعيد الجلد

بيحتوي الصمغ العربي على مجموعة من المواد الطبيعية واللي بتعمل على شد الوجه..وكمان بتحسن ملمس البشرة ..وبتملا الخطوط التعبيريه ..وده بينعم الوجه ويترك البشرة ناعمة ونضره ..

كمان بيقلل من إنتفاخ البشره تحت العين...وعشان السبب ده .. مستحضرات تجميل وكريمات الوجه المضاد للشيخوخة لازم يكون الصمغ العربي جزء من مكوناتها

.

3. تعزيز إنتاج الألياف الطبيعية في البشرة

الصمغ العربي بيحتوي على ألياف غذائية ..الالياف ده بتعمل على تحفيز إنتاج الكولاجين والايلاستين ..

 

4. تقليل جفاف البشرة

بيحمي  الصبغ العربي البشرة  من الجفاف عن طريق إن بيكون حاجز على البشرة  واللي بيعمل على حبس الرطوبة ويمنع فقدان الرطوبة في الطبقة العليا من الجلد...وعشان كده بنعتبر  الصمغ العربي ضمن المرطبات الطبيعية.

5. تقليل التهابات البشرة

يمتلك الصمغ العربي مجموعة من الخصائص المضادة للالتهابات الجلدية.....واللي بتساهم في الحد من الالتهابات اللي ممكن أن تصيب البشرة  ...زي : الأكزيما.....وده عن طريق تهدئة البشرة، وتقليل من التهابها الناتج  عن الأكزيما.

 

 

 أضرار الصمغ العربي المحتملة

وتاني زي ماقلنا في اول البوست ...لانه  مافيش أي دليل علمي يؤكد أو ينفي على سلامة الاستخدام الموضوعي للصمغ العربي على البشرة، عشان كده ..احنا بننصح باستشارة طبيب مختص قبل استخدام الصمغ العربي للبشرة.


 

د.طارق النعماني
بواسطة : د.طارق النعماني



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-